pondelok 10. decembra 2012

Aromatic Goulash

Guláš, známy najmä od našich južnejších susedov sa rozšíril nielen do našich končín, ale taktiež do krajín ako Rakúsko, Poľsko, Ukrajina, Rusko, ba dokonca aj do stredozemných oblastí ako Chorvátsko, či Taliansko. Preto, dá sa povedať, že originálny recept na guláš ani neexistuje. Väčšina si ale tento typ prípravy mäsa spája s maďarskou gastronómiou. V tomto príspevku vám teda prinášam recept na aromatický goulash ktorý som obohatil o netradičné chute a vône. Priblížil som sa na pár krokov od talianskeho spezzatina.

Na rozdiel od bravčovej masti som ako základ použil zmes masla a olivového oleja, v ktorej som orestoval a  udusil zeleninu. V mojom prípade som okrem cibule použil mrkvu a stonkový zeler. Nebudem však predbiehať a poďme si pripraviť ingrediencie:
  • 1 červená cibuľa
  • 1 nožička stonkového zeleru
  • 1 stredne veľká mrkva
  • 1 strúčik cesnaku
  • 5-8 lyžíc olivového oleja
  • 15-20 g. masla
  • rozmarím a tymián
  • 1,5 kg hovädzieho stehna
  • 2dcl červeného vína
  • 1kg paradajok
  • 1 liter hovädzieho vývaru
  • 0,5kg zemiakov

Do veľkého hrnca si pripravte maslo, olivový olej, rozmarín a tymián. Potom, čo sa vám maslo roztopí, pridajte nakrájanú mrkvu, stonkový zeler a červenú cibuľu. Nerobte si starosti a zeleninu kľudne nakrájajte na väčšie kúsky. Nech to má taký klasický rustikálny nádych. Pre zvýraznenie chuti pridajte nožom roztlačený strúčik cesnaku. Restujeme asi tak 15 minút.


  Ak vám zelenina prihára pridajte zeleninový vývar. Ďalej pridajte na väčšie kúsky nakrájané hovädzie mäso. Ako sa mäso zaťahuje a mení svoju farbu pridajte čerstvo nadrvené čierne korenie. Ak máte mäso úplne zatiahnuté podlejte červeným vínom a zvýšte teplotu, aby sa alkohol rýchlejšie vyparil. Nakoniec pridajte oblanžírované a na kocky nakrájané paradajky. Posoľte, poriadne premiešajte a na minimálnom stupni varte asi tak hodinu. Šťava z paradajok sa pomaly zredukuje. Ak sa vám to bude zdať veľmi husté, pomôžte si vývarom. Asi tak 20 minút predtým, než je mäso domäkka uvarené pridajte na kocky nakrájané zemiaky. Pridajte vývar, soľ, čierne korenie podľa chuti a varte až pokiaľ sú všetky ingrediencie naskus uvarené.

Podávajte dostatočne teplé s čerstvým bielym chlebíkom a s pohárom dobrého červeného vínka. Ja som si k tomuto aromatic goulaschu pripravil domáci biely chlieb s pomalým kvasením.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára