utorok 15. mája 2012

Ochutené Olivové Oleje alebo O.O.O....



Už v predchádzajúcom príspevku som spomenul, že k jarno-letnej sezóne som si pripravil aromatizované oleje vhodné na ochutenie rizota, cestovín, mäsa, ba dokonca sú veľmi chutné na marinovanie a špikovanie. Samozrejme, keď si ich takto vopred pripravíte, neznamená to, že by ste ich nemohli šľahnúť niekde do šalátu aj v zimnom období.


Dnes som zašiel k nám do pivnice a po takmer troch týždňoch som skontroloval moje vopred pripravené OOOčka.  Ako prvý a najzákladnejší som si pripravil OOO s chilly papričkami. Avšak najhlavnejšou ingredienciou v tomto prípade je istotne extra-panenský olivový olej (Olio Extra Vergine d´Oliva). V mojom prípade som použil olej lisovaný so sezóny 2011z Toskánska. Takže olej relatívne mladý a plný aromatických vôní s pikantným nádychom. Na prípravu prvej flaštičky som použil zo 5 až 6 nakrojených chilly papričiek. Tento OOO je prakticky použiteľný úplne všade tam kde sa bežne používa aj normálny olivový olej, ale je určený na zvýraznenie chuti. Či už pod mäso na panvičku, alebo do pácu, alebo na šaláty či dressingy alebo pomazánky.
Ďalšie OOO som pripravil s cesnakom a to jednoducho tak, že som narezal pozdĺžne 4 strúčiky cesnaku. No a tento olej si už za pár týždňov budem dávať na opražený chlebík s paradajkou a bazalkou. Takzvané bruschette con il pomodoro. Táto kombinácia s mierne nahorklím pripáleným chlebíčkom je fantastická.
Posledné OOO so stredomorskými bylinkami je veľmi vhodný na pečenie zemiakov alebo mäsa či už v rúre, alebo na grile. Namiesto umelého štetca na roztieranie si odstrihnite 15 centimetrovú vetvičku z rozmarínu a šup sem a tam-roztrite olej po bravčovinke zaťiať, čo sa pekne griluje nad uhlíkami. Silu tohto aromatizovaného oleja zvýrazdnite tak, že si pripravíte bylinkový extrakt. Na to potrebujete malý hrniec s dvojitým dnom (taký, ktorý sa používa na roztápanie tukov alebo horkej čokolády), 5 lyžíc olivového oleja a  pár listov rozmarínu, šalvie a tymiánu. Keď nemáte hrniec s dvojitým dnom postačí aj improvizácia. Vezmite jednu panvičku alebo hrniec s väčším priemerom, do ktorého nalejte troška vody.Keď voda vrie, položte nad spodný hrniec ďaľší s menším priemerom, do ktorého dáme spomínané lyžice oleja a byliny. Takýmto spôsobom prehrejeme bylinky spolu s olejom. Takto sa aromatické látky z bylín lepšie uvoľnia do extraktu, ktorý napokon prelejeme do flašky a doplníme zvyšným olejom až po povrch nádobky. Dobre uzavrieme a necháme odpočívať OOO-čka na chladnejšom a tmavom mieste po dobu jedného mesiaca.


Inak mimochodom, zatiaľ, čo som si pripravoval OOO-čka na leto a už som kade-tade prelieval ten olej,  dostal som hlad a spravil som si mini občerstvenie. Keďže som bol pred večerou nechcel som sa extra prežierať tak som si pripravil mini - celozrnné sucháre s mozzarellou a cherry paradajkou. Samozrejme na vrch list bazalky zo záhrady,  soľ,čierne korenie a čerstvý olivový olej. DOBRÚ CHUŤ,  veľa šťastia a trpezlivosti pri príprave vašich OOO-čiek.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára